Filmy Oscarowe 2023

Jak co roku pisze co myślę o nominowanych do Oscara produkcjach, które udało mi się zobaczyć.




1. ELVIS (Najlepszy film, Najlepszy aktor pierwszoplanowy (Austin Butler), Najlepsza charakteryzacja i fryzury, Najlepsza scenografia, Najlepsze kostiumy, Najlepsze zdjęcia, Najlepszy dźwięk, Najlepszy montaż) 


Film o jednostce zbyt wrażliwej na czasy, w których przyszło jej żyć. Ciężka, ale fascynująca biografia. Będę zadowolona, jeśli dostanie jakąś nagrodę, ale nie sądzę, aby zasługiwał na Najlepszy film.


2. DUCHY INISGHERIN (Najlepszy film, Najlepszy aktor pierwszoplanowy (Colin Farrell), Najlepszy aktor drugoplanowy (Barry Keoghan oraz Brendan Gleeson), Najlepsza aktorka drugoplanowa (Kerry Condon), Najlepszy reżyser, Najlepszy scenariusz oryginalny, Najlepsza muzyka, Najlepszy montaż)


Deszcz nominacji i to całkowicie zasłużony. Historia o relacjach międzyludzkich. Jeden z przyjaciół nagle i niespodziewanie przestaje lubić drugiego, a ten drugi rozpaczliwie próbuje zrozumieć i naprawić sytuację. W tle wojna domowa w Irlandii gdzie nagle brat staje przeciwko bratu, sąsiad przeciwko sąsiadowi zupełnie jak nasi bohaterowie, gdy ich relacja się rozpada. Żaden z nich nie ma racji. Żaden z nich nie wygrywa. W tej historii są tylko przegrani, zupełnie jak na wojnie. Mój faworyt w wielu kategoriach i będę się cieszyć z każdej nagrody dla tego filmu.

3. BLONDYNKA (Najlepsza aktorka pierwszoplanowa (Ana de Armas) 


Wzbraniam się przed oglądaniem tego filmu, bo nie lubię przesadnej przemocy na ekranie, ale pewnie w końcu się przełamie. Co prawda, znając moje nastawianie do tak brutalnych filmów, pewnie nie będzie mi się podobało.


4. GLASS ONION (Najlepszy scenariusz adaptowany) 


Zachwycałam się nim już tutaj. Będzie miło gdy zgarnia jakąś nagrodę.

5. EFEKT MARTHY MITCHELL (Najlepszy krótkometrażowy film dokumentalny)


Sądziłam, że dostanę dobry i ciekawy film polityczny, a słuchałam opowieści o tym, jak żona jakiegoś polityka, sobie gdzieś tam dzwoni...

6. ZAKLINACZE SŁONI (Najlepszy krótkometrażowy film dokumentalny)


Tu zakładałam, że będzie nudno, bo ja nie przepadam za dokumentami o zwierzętach, a okazał się to ciekawy film o hinduskiej kulturze. Mój faworyt w tej kategorii.


7. PINOKIO (Najlepszy długometrażowy film animowany)


Zgarnie Oscara, bo to w końcu Gilermo Del Toro, który opowiedział na nowo nudną historię i nadał jej nowy wymiar.

8. MORSKA BESTIA (Najlepszy długometrażowy film animowany)


To jest świetna bajka! Ma mega edukacyjny wymiar, bo pokazuje kobiety na różnych stanowiskach od generała po "łowczynie bestii". Nikt tam nie mówi głównej bohaterce, że to, że jest małą czarnoskórą dziewczynką stanowi jakąkolwiek przeszkodę, aby została częścią załogi łowców potworów morskich. Oczywiście wspomniane bestie okazują się cudownymi zwierzętami i wszystko kończy się dobrze, ale mnie bardziej niż fabuła potrwał humor (bo śmiałam się kilka razy) i świetna reprezentacja mniejszościowa tej animacji.

9. NAWALNY (Najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny)


Oscar murowany. Dokument pokazujący, że w Rosji jest jednak jakaś dobra opozycja (nawet jeśli aktualnie siedzi w więzieniu). Ogląda się to jak film akcji. Polecam.

Na koniec kilka słów o nominacjach za najlepszą piosenką.


“Lift Me Up” Rihanny do Czarna Pantera: Wakanda w moim sercu, "Applause" Sofii Carson do Tell It Like a Woman, This Is A Life" Sona Luxa, Mitski, Davida Byrnea do Wszystko wszędzie naraz, "Hold My Hand" Lady Gagi do Top Gun: Maverick są tak bez wyrazy, że już nie pamiętam jak brzmią. Jedyną zapadającą w pamięć piosenką jest "Naatu Naatu" Rahula Sipligunj i Kaala Bhairavaead do filmu RRR, który zapowiada się tragicznie.

Komentarze

Popularne posty