Saloniki, czyli miasto gdzie starożytność sąsiaduje z nowoczesnością


Dosłownie sąsiaduje.

Ruiny


Wycieczkę do Saloników na 4 dni dostałam w prezencie urodzinowym od mojej przyjaciółki Kaśki. Byłam zachwycona, bo jeszcze nigdy nie odwiedziłam Grecji kontynentalnej.



Kościółek


Mój zachwyt nie minął, tylko się pogłębił, a Saloniki urzekły pięknem. Pierwszy raz byłam w mieście, gdzie tuż obok starożytnych ruin stoją bloki mieszkalne. Na początku było to dla mnie szokiem, potem się przyzwyczaiłam i polubiłam ten widok.


Ruiny



Zwiedzanie


Tak naprawdę spora większość zabytków w Salonikach to ruiny. Polecam wycieczkę na stare mury miejskie na wzgórzu. Roztacza się stamtąd piękna panorama.



Panorama z starych murów miejskich

Panorama z starych murów miejskich


W centrum znajdziemy ruiny łuku triumfalnego cesarza Galeriusza.



Łuku triumfalny cesarza Galeriusza

Łuku triumfalny cesarza Galeriusza


Niedaleko promenady znajdują się ruiny Forum Romanum, w którym prowadzone są wykopaliska archeologiczne. Wejście na teren ruin jest płatne, ale cały ich teren doskonale widać z góry.



Ruiny Forum Romanum


Oprócz ruin polecam również spacer promenadą, gdzie możemy podziwiać pomnik Aleksandra Wielkiego oraz ciekawą instalację z parasolkami. Rzeźby robią wrażenie zwłaszcza wieczorem.



Pomnik Aleksandra Wielkiego

Instalacja z parasolek


Obok pomnika znajduje się symbol Salonik, czyli biała wieża, która dawniej pełniła funkcję obronną, a za panowania turków była więzieniem. Dziś jest tam Muzeum Miasta Saloniki. Wstęp kosztuje 4 euro i szczerze mówiąc to i tak za dużo. W Białek Wieży znajdziemy głównie multimedialne pokazy i zdjęcia, a "wykopanych z ziemi salonickiej" eksponatów jest tam garstka. Na szczycie wieży znajduje się ładny punkt widokowy, ale to w dalszym ciągu za mało.



Biała Wieża

Muzeum Miasta Salonik

Muzeum Miasta Salonik

Panorama z Białej Wieży



Saloniki obfitują natomiast w piękne kościoły. Wrażenie robi bogato zdobiona Bazylika św. Dymitra- patrona Salonik. To jedyna prawosławna świątynia, w której znajduje się mauzoleum jej fundatora. 


Bazylika św. Dymitra

Bazylika św. Dymitra

Bazylika św. Dymitra


Warte odwiedzenia jest również kościół Panagia Chalkeon zbudowany na dawnej świątyni Chefajstosa.


Panagia Chalkeon


Podsumowując, jeśli planujecie zwiedzanie Saloników, to na pewno nudzić się nie będziecie, no chyba, że pójdziecie do muzeum w Białej Wieży.


Rotunda

Komentarze

Popularne posty